اخبار و تحلیل سیاست های کشورهای جهان

دراین وبلاگ به بررسی مسائل سیاسی دنیا می پردازیم

اخبار و تحلیل سیاست های کشورهای جهان

دراین وبلاگ به بررسی مسائل سیاسی دنیا می پردازیم

طبقه بندی موضوعی

چرا داعش به حمص نزدیک شد؟

چهارشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۴، ۰۵:۴۸ ب.ظ
تروریست‌های داعش اکنون کنترل منطقه پالمیرا را در اختیار دارند و در مرز با استان حمص قرار گرفته‌اند که تحت کنترل نیروهای دولتی سوریه است که بر اساس شواهد آنها در اقدامی غیرمنتظره در منطقه‌ای که حملات هوایی کمتری انجام می‌شود به ناگاه دست به پیشروی در جاده منتهی به حمص زده‌اند و شهر ماهیین در استان حمص را به تصرف خود درآورده‌اند.
اعتماد: تروریست‌های داعش اکنون کنترل منطقه پالمیرا را در اختیار دارند و در مرز با استان حمص قرار گرفته‌اند که تحت کنترل نیروهای دولتی سوریه است که بر اساس شواهد آنها در اقدامی غیرمنتظره در منطقه‌ای که حملات هوایی کمتری انجام می‌شود به ناگاه دست به پیشروی در جاده منتهی به حمص زده‌اند و شهر ماهیین در استان حمص را به تصرف خود درآورده‌اند.

به گفته مرکز حقوق بشر سوریه مستقر در لندن، داعش در اواخر روز شنبه با استفاده از دو بمبگذار انتحاری وارد شهر ماهیین شده و در نهایت با حمله صبح روز یکشنبه این منطقه را به تصرف درآورد که بررسی وضعیت روی نقشه نشان می‌دهد داعش با این اقدام اکنون توانسته خود را به ٢٠ کیلومتری بزرگراه اصلی دمشق - حمص برساند. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که داعش در این عملیات حداقل جان ٥٠ تن از نیروهای دولتی سوریه را گرفته است.

داعش در بیانیه‌ای تصرف شهر مهم استراتژیک ماهیین را تایید کرده و گفته است که توانسته یک مخفیگاه مهم سلاح در این شهر را به دست بیاورد. با این وجود کارشناسان معتقدند که این اقدام داعش را می‌توان واکنشی به فشارهایی دانست که این روزها در مناطق مختلف عراق و سوریه روی این گروه تروریستی وجود دارد. با این وجود به نظر می‌رسد این اقدام داعش نباید بدون جواب از طرف دولت سوریه باقی بماند و احتمالا باید منتظر واکنش نیروهای دولتی سوریه در این زمینه باشیم.

شرایط میدانی جدید در سوریه

این روزها شرایط میدانی در سوریه آنقدر پیچیده شده که مستلزم هماهنگی و رایزنی‌های روزانه طرف‌های درگیر در میدان از جمله امریکا و روسیه است. از سویی امریکا حملات خود در ناحیه شمالی و شمال شرقی سوریه را با شدت کمتر دنبال می‌کند و در عین حال درصدد پیاده کردن نیرو در شمال سوریه است، از سوی دیگر نیروهای دولتی به همراه حزب‌الله تمرکز خود را به‌شدت روی درگیری در لاذقیه و حمص با همراهی حملات هوایی روسیه گذاشته‌اند. اما به تازگی دو اتفاق در صحنه نبرد نظامی سوریه رخ داده که هرکدام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ نخستین رویداد را می‌توان در راستای واکنش‌های داعش زیر فشار قلمداد کرد و دومی را نیز در راستای استراتژی جدید امریکا در سوریه دنبال کرد که به آن اشاره خواهد شد.

یورش به سمت مواضع داعش

اگرچه داعش توانسته خود را به شهر ماهیین برساند، اما به نظر می‌رسد داعش از تمامی جهات تحت فشار باشد و اکنون مرکز حکومت خود را که منطقه رقه در سوریه می‌داند بیش از هر زمان دیگری در خطر می‌بیند. به ویژه اینکه امریکا استراتژی جدیدی را در سوریه مبنی بر حمایت از گروه ائتلافی به نام واحدهای دموکراتیک سوریه به اجرا گذاشته و این گروه ائتلافی نخستین حملات خود را به مواضع داعش آغاز کرده است. امریکا در حالی ٥٠ نیروی ویژه خود را برای آموزش نیروهای دموکراتیک سوریه به این کشور ارسال کرده که اکنون این نیروها در جنوب حسکه در حال پیشروی هستند و نخستین گام خود را در اجرای عملیات ضد داعش با حمایت هواپیماهای امریکایی آغاز کرده‌اند. آن گونه که نقشه حملات هواپیماهای امریکایی و نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش نشان می‌دهند آنها بسیار تلاش دارند تا داعش را در سوریه تضعیف کنند و با حمایت هوایی که انجام می‌دهند قصد دارند به وسیله نیروهای دموکراتیک سوریه که متشکل از کردها، مسیحی‌ها و اعراب سوری هستند قلمرو تحت کنترل خود را افزایش دهند. بنا به گفته سخنگوی کرد این گروه، این حملات در سحرگاه روز شنبه در جنوب استان حسکه آغاز شده و کماکان نیز ادامه دارد.

در مقابل روسیه نیز حملات جنگنده‌های خود را بر اطراف لاذقیه و حلب متمرکز کرده است و بیشتر مواضع ارتش آزاد و گروه تروریستی نصرت را در این عملیات هدف قرار داده تا نیروهای دولتی بتوانند منطقه لاذقیه را تثبیت و در حلب پیشروی کنند که اگر بتوانند کنترل حلب را به دست بگیرند عملا به نقطه اصلی رویارویی با داعش می‌رسند و اینجاست که داعش از دو طرف تحت محاصره قرار می‌گیرد؛ نخست اینکه داعش از سمت شرق سوریه تحت فشار نیروی ائتلاف جدیدی است که توسط امریکا حمایت می‌شود و در طرف مقابل نیز در مقابل نیروهای دولتی قرار می‌گیرند که تحت حمایت هواپیماهای روسی قرار دارند و اگر جنگ به این نقطه برسد قطعا داعش را می‌توان پایان یافته تصور کرد.
  • ۹۴/۰۸/۱۳
  • amirreza mahabadi

تروریست

حمص

داعش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی