اخبار و تحلیل سیاست های کشورهای جهان

دراین وبلاگ به بررسی مسائل سیاسی دنیا می پردازیم

اخبار و تحلیل سیاست های کشورهای جهان

دراین وبلاگ به بررسی مسائل سیاسی دنیا می پردازیم

طبقه بندی موضوعی
خبرگزاری میزان-یک افسر بلندپایه سوری می‌گوید، عملیات نجات خلبان روسیه در شمال سوریه، با شش کماندو از حزب‌الله و 12 کماندو ارتش سوریه و زیر نظر سردار قاسم سلیمانی انجام شده است.
گزارش خبرگزاری روسیه از عملیات های تحت فرماندهی سرلشکر سلیمانی در سوریهبه گزارش گروه سیاسی میزان،‌ خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در گزارشی نوشت: طی هفته گذشته اخباری مبنی بر زخمی شدن و حتی شهادت سردار قاسم سلیمانی منتشر شده بود و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هم این اخبار را تکذیب کرد ولی رسانه های غربی و عربی تلاش کردند به این شایعات دامن بزنند.

«عماد آبشناس» نویسنده این گزارش که در بخش فارسی اسپوتنیک منتشر شد، نوشت: من روز گذشته در جلسه‌ای این مورد را از یکی از افراد بسیار نزدیک به ژنرال سلیمانی جویا شدم و وی نیز این اخبار را از ریشه تکذیب کرد و اظهار داشت سردار سلیمانی نه فقط کاملا سالم است بلکه در خطوط مقدم جبهه نبرد با تروریست هایی که تلاش دارند به مرز و بوم ایران نزدیک شوند و آسایش شهروندان ایرانی را بر هم زنند، مستقر است.

در این گزارش آمده است: به دلایل امنیتی معمولا دشمنان آقای سلیمانی دائما سعی می کنند چنین اخباری را منتشر کنند و در انتظار واکنش هستند تا هم مطمئن شوند وضعیت سلامتی وی چگونه است و هم اینکه اگر بتوانند وی را ردیابی کنند تا مورد حمله قرار دهند. به هر حال ژنرال سلیمانی جزء افرادی است که هم تروریست های سوریه و عراق و دیگر کشورها به دنبالش هستند و هم اسرائیل.

آبشناس نوشت: بماند که اگر بنده خدا سرما هم بخورد و برای معالجه به بیمارستان مراجعه کند از تیر و ترکش خوردن تا سرطان و سکته قلبی و… را به وی می‌بندند.

در ادامه این گزارش آمده است: روز گذشته خبر آزادی خلبان روس در رسانه ها منتشر شد. نفس خبر آزادی این خلبان و پس لرزه‌های خبری هدف قرار گرفتن هواپیمای روسی توسط ترکیه آنقدر زیاد بود که بسیاری به اصل چگونگی موفقیت عملیات پشت خطوط دشمن نپرداختند. با یکی از افسران سوری که از دوستان قدیمی بنده است و در لاذقیه مستقر است، تماس گرفتم و داستان را از وی جویا شدم که وی ماجرا را به شرح ذیل روایت کرد.

«پس از سقوط هواپیمای روسی بلا فاصله هلیکوپترهای روس جهت نجات خلبان دست به کار شدند اما با آتش شدید ارتش آزاد سوریه (همان به اصطلاح مخالفان میانه رو مورد حمایت غرب) و ترکمان های وابسته به ترکیه و استفاده آنها از موشک‌ها و تسلیحات پیشرفته‌ای که اخیرا به دستشان رسیده مواجه شدند در این ماجرا یک امدادگر روس هم کشته شد.

اطلاعات موثق مبنی بر اینکه تعدادی از یگان های ویژه ترکیه جهت اسارت خلبان روس و باجگیری از روسیه به مکان اعزام شده‌اند به دست آمده بود.

در گیرودار برنامه‌ریزی برای عملیات مجدد جهت آزادی سریع خلبان روس سردار سلیمانی با روس‌ها تماس می‌گیرد و به آنها اطلاع می‌دهد که یک یگان ویژه جهت نجات خلبان روس آماده کرده و پیشنهاد داد به دلیل اینکه این یگان ویژه متشکل از نیروهای ویژه حزب الله لبنان و کماندوهای سوری آموزش دیده توسط ایران است وآشنایی کامل با جغرافیای مکانی دارند، عهده‌دار عملیات زمینی شوند و نیروی هوایی روسیه پشتیبانی و آتشبار هوایی و اطلاعات ماهواره‌ای را برای آنها تامین کند و اطمینان می‌دهد که خلبان روس را صحیح وسالم برگرداند، در نهایت همین هم شد.

پس از ردیابی مکان خلبان روس توسط دستگاه ردیابی ماهواره‌ای که به وی متصل شده بود مشخص شد خلبان در مکانی حدود شش کیلومتر پشت خطوط مقدم درگیری ارتش سوریه و مخالفان قرار دارد.

شش رزمنده از یگان ویژه عملیاتی حزب الله و 18 کماندوی سوری برای انجام عملیات به خطوط مقدم نزدیک شدند همزمان نیرو هوایی وهلیکوپتر‌های روس جهنمی از آتش در اطراف منطقه ایجاد کردند و همه استحکامات را با خاک یکسان کردند به گونه‌ای که اکثر نیروهای دشمن مستقر در مکان فرار را بر قرار ترجیح دادند و زمینه نفوذ یگان‌های ویژه را فراهم کردند.

این افسر سوری افزود، وجب به وجب پیشروی یگان های ویژه توسط ماهواره‌های روسیه بگونه‌ای دقیق پوشش داده شده بود که حتی بقول وی وجود یک مورچه در فاصله چند صد متری یگان‌ها حتی درون مکان‌های سربسته را به آنها اطلاع می‌دادند و لحظه به لحظه گزارش عملیات به یک مقام خیلی عالیرتبه در کرملین که به نظرش شخص آقای پوتین بود منتقل می‌شد و مشخص بود که وی از همان جا بر کل عملیات با چشم ماهواره ای نظارت دارد.

به گفته این افسر که نمی‌خواست نامش فاش شود عملیات به شکار یکایک تروریست‌ها در محیط عملیات چه توسط نیروی هوایی روسیه چه یگان‌های عملیاتی سردار سلیمانی تبدیل شده بود.

طبق اظهار نظر این افسر سوری، همزمان روس‌ها یک جنگ الکترونیک راه‌انداختند، که طی آن کل ماهواره‌ها و تجهیزات ارتباطاتی دشمن در شعاع چند کیلومتری منطقه و اطراف آن کور شد و تا وقتی که دشمنان به خود آمدند کار از کار گذشته بود چرا که بیم آن می‌رفت ماهواره‌های غربی جهت کمک به تروریست‌ها اطلاعات عملیات را در اختیار آنها قرار دهند.

در نهایت این یگان ویژه پس ازنفوذ در این شش کیلومتر و نابودی کل نیروهای باقیمانده با تجهیزات پیشرفته‌ای که در اختیارشان بود خلبان را نجات دادند.

جالب اینکه در این عملیات فوق العاده خطرناک کل 24 نیرو به همراه خلبان کاملا سالم بدون حتی یک زخمی به پایگاه بازگشتند.

 به گفته این افسر عالیرتبه سوری یکی از دلایل موفقیت این عملیات اختلافی بود که میان ترک‌ها و تروریست‌های وابسته به آنها پیش آمده بود. چرا که ترک ها تلاش داشتند خلبان را اسیر و به ترکیه ببرند و بعد برای باج‌گیری سیاسی از روسیه از او استفاده کنند. در حالی که تروریست های مستقر در مکان معتقد بودند که ماجرای آتش زدن خلبان اردنی را باید برای خلبان روسی پیاده کنند تا ترس و وحشت را در دل دیگر خلبانان روس حاکم کنند. همین اختلاف فرصت داد تا عملیات نجات که باید ظرف چند ساعت طلایی انجام می‌شد اجرا گردد.

چون مخالفان به هیچ وجه پیش‌بینی طرح‌ریزی و اجرای چنین عملیات ضربتی با این سرعت را نمی‌کردند.

افسر سوری اظهار داشت ژنرال سلیمانی اصرار داشتند خود شخصا بر ریز عملیات نیروهای خود نظارت داشته باشند و تا اطمینان از موفقیت عملیات اتاق عملیات در کنار آنها بودند.

به هر صورت این روایت چند نکته را مشخص می‌کند:

1 - جنرال سلیمانی کاملا سالم است و در خطوط مقدم جنگ با تروریست ها فعالانه هدایت عملیات را عهده‌دار است و پاسخ شایعات را با عمل خود نشان می‌دهد نه با شعار و گفتار.

2- چیزی به نام مخالفان تندرو یا میانه‌رو در سوریه وجود ندارد و همه اینها تروریست‌هایی هستند که با جامه‌ها و ماسک‌های مختلف ظاهر می‌شوند.

3- گروه 4+1 نمی‌توانند در هیچ زمینه‌ای به دیگر کشورها اطمینان کنند و باید خود طبق نقشه قبلی کار تروریست ها در منطقه را تمام کنند.

4- هماهنگی‌های عملیاتی ایران و روسیه در سوریه فوق العاده منسجم است و می تواند همه سدهای دشمنان را بشکند.

5- پس از آتشباری روسیه در منطقه عملیات اکثر نیروهای سوری تبار ارتش آزاد سوریه از منطقه عقب‌نشینی کرده بودند و کماندوها با نیروهایی درگیر شدند که هم سوری نبودند و هم اینکه از تاکتیک‌های نظامی کلاسیک و نه پارتیزانی استفاده می‌کردند و به همین دلیل احتمال می‌دهند اینها عناصر نظامی ترک یا وابسته به ارتش‌های دیگر کشورها باشند.

به دلیل اهمیت سرعت در عملیات کماندو ها مجبور بودند از جسد اینها بگذرند تا به هدف برسند و فرصت شناسایی یا به اسارت گرفتن آنها را نداشتند.

6- تروریست‌های مستقر در این مکان تجهیزات خیلی نو وپیشرفته جنگ زمین به زمین و زمین به هوا در اختیار داشتند که تعداد زیادی از ارتش کشورهای هم پیمان با ایالات متحده در ناتو هم در اختیار ندارند.

7- طبق اظهار نظر منابع مطلع در ردیابی مکالمات بی‌سیمی مخالفان به ترتیب زبان های عربی - ترکی - روسی و فرانسوی بیشترین زبان هایی هستند که تروریست‌ها به آن مکالمه می‌کنند که مشخص می‌کند که کشورهایی امروزه بیشتر در خطر بازگشت تروریست‌ها هستند و روسیه برای حفظ امنیت ملی خود مجبور است به ادامه مبارزه تا نابودی کل تروریست‌های موجود در سوریه ادامه دهد.
  • ۹۴/۰۹/۰۵
  • amirreza mahabadi

روسیه

سردار سلیمانی

سوریه

گروگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی