اخبار و تحلیل سیاست های کشورهای جهان

دراین وبلاگ به بررسی مسائل سیاسی دنیا می پردازیم

اخبار و تحلیل سیاست های کشورهای جهان

دراین وبلاگ به بررسی مسائل سیاسی دنیا می پردازیم

طبقه بندی موضوعی
با مطالعه تاریخ و بررسی در اطهارات هاشمی رفسنجانی، به تلاش وی برای گسترش ازدواج موقت مواجه می‌شویم، تلاشی که نتوانست جامعه را به سمت قبول ازدواج موقت سوق دهد.
گروه سیاسی مشرق - هاشمی رفسنجانی در موارد متعددی در دفاع از ازدواج موقت تلاش کرد که در هر بار با مخالفت عده‌ای مواجه شد.

خطبه نماز جمعه 3 دی سال 1364

هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه امروز تهران راهکار جلوگیری از مفاسد اخلاقی در جامعه را ازدواج موقت دانست و گفت: حکومتی که از جوان‌ها عفت می‌خواهد شرایط تحصیل عفت را هم باید فراهم کند.

وی با بیان این‌که کسی که در محیط رژیم گذشته دچار آلودگی شده است قابل اصلاح است گفت: اگر جلوی متعه را نمی‌گرفتند و می‌گذاشتند مردم نیازمند ازدواج موقت کنند هیچ‌کس آلوده به زنا نمی‌ش11د.

وی در ادامه گفت: فرهنگ جامعه گذشته با تقلید از غربی‌ها زناکاری را جایز می‌دانسته اما ازدواج موقت را حرام کرده بود.[1]

خاطره روز 19 مهر سال 1364

بعد از نماز صبح تا ساعت ده و نیم مطالعه کردم و برای اقامه نماز جمعه به دانشگاه تهران رفتم. خطبه‌ها خیلی طولانی شد و خسته شدم. ازدواج و حل مشکل جوانان را موردبحث قراردادم و مسئله ازدواج موقت را به‌عنوان راه‌حل مشکل مطرح کردم. چون مسئله مهم و جدی است، حتماً در جامعه موردبحث و مجادله واقع می‌شود و اگر تعقیب شود، ممکن است به اقدام مفیدی منجر شود.

هاشمی به‌واسطه سروصداهای زیادی که درباره بحث ازدواج موقت در جامعه ایجادشده است، در نماز جمعه بعدی نیز مجبور به توضیح درباره ازدواج موقت می‌شود و در خاطراتش می‌نویسد:

خاطره روز 10 آبان سال 1364

تا ساعت ده و نیم در خانه برای خطبه‌های جمعه مطالعه می‌کردم. برای اقامه نماز جمعه به دانشگاه تهران رفتم. خطبه اول را در مسائل ازدواج در اسلام و بیشتر بحث‌های دو خطبه قبل که سروصدای زیادی در جامعه ایجاد کرده، توضیح دادم. عصر هم به استراحت و تماشای تلویزیون گذراندم. در گزارش‌ها هم مطلب مهمی نداشتیم. شب آقای شیخ قدرت علیخانی آمد و وضع قزوین و اختلافاتش را با جمعی از مردم شال و پیش‌نماز آنجا تشریح کرد.

البته هاشمی مدت‌ها بعد نیز بحث ازدواج موقت را پیش می‌کشد و نبود ازدواج موقت را سبب شکست جامعه معرفی می‌کند.

او در خاطرات سال 1369 خود دراین‌باره آورده است:

«... جامعه ما ازدواج دائم را به‌عنوان حقیقتی مقدس پذیرفته ولی از ازدواج موقت تصویر زشت و نامطلوبی دارد. من گفتم زن‌های بی‌شوهر هم می‌توانند استفاده کنند و زندگی یک‌ساله و دوساله و پنج‌ساله و کمتر یا بیشتر تشکیل دهند و این امر اگر رایج نشود جامعه ما دچار شکست می‌شود. در مورد دختران جوان این امر باید با موافقت پدرشان باشد و ازدواج موقت همه شرایط ازدواج دائم را دارد و باید در دفاتر موجود ثبت‌شده و مشخص و روشن باشد.»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی