اخبار و تحلیل سیاست های کشورهای جهان

دراین وبلاگ به بررسی مسائل سیاسی دنیا می پردازیم

اخبار و تحلیل سیاست های کشورهای جهان

دراین وبلاگ به بررسی مسائل سیاسی دنیا می پردازیم

طبقه بندی موضوعی

لندن - ایرنا - سفیرعربستان سعودی در لندن در اقدامی غیرمتعارف علنا از ‘جرمی کوربین’ رهبر حزب مخالف کارگر به دلیل حملات اخیرش علیه سعودی به دلیل نقض حقوق بشر، انتقاد کرده و گفته است که وی با برهم زدن توافق دستگاه های قضایی انگلیس وعربستان سعودی، به این کشور «بی احترامی» کرده است.

به گزارش ایرنا، 'محمد بن نواف بن عبدالعزیز' در یادداشتی که روز دوشنبه در دیلی تلگراف به چاپ رسیده است، همچنین با عصبانیت تلاش کرده است که به اتهام های وارده شده علیه سعودی به دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب مخالف و حمایت از افراط گرایان پاسخ دهد.
‘محمد بن نواف’ سفیر عربستان سعودی در این یادداشت نوشت: این یک نمونه از نقض احترام متقابل است که جرمی کوربین، رهبر حزب مخالف ادعا کرده که توانسته است دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس را متقاعد کند که از توافق قضایی به ارزش 5میلیون و 900هزار پوند دست بکشد.
دیلی تلگراف نوشت: این توافق مربوط به ارائه مشاوره و آموزش مقامات سعودی در حوزه کیفری و مربوط به اصلاحات در زندان های این کشور است.
این روزنامه انگلیسی افزود: به رغم اینک 'مایکل گوو'، وزیر دادگستری انگلیس دلیلی را بابت عقب نشینی دولت از این توافق بیان نکرده، اما گفته می شود که این تصمیم در واکنش به کارزار مخالفت با حکم اعدام از طریق سربریدن و به صلیب کشیدن در عربستان بوده است.
سفیر سعودی افزود: 'این اتفاق در حالی رخ می دهد که اخیرا برخی از رسانه های انگلیسی مساله لغو قراردادها را به موضوعات داخلی عربستان ربط داده اند؛ و اگر قرار باشد که دامنه روابط تجاری میان دو کشور به دلیل برخی اندیشه های سیاسی تحت تأثیر قرار گیرد، در آن صورت این مناسبات اقتصادی مهم به مخاطره خواهد افتاد. '
محمد بن نواف در یادداشت خود همچنین افزایش رویکرد ضد سعودی در انگلیس را ‘هشداردهنده’ خوانده است.
وی گفت: باید در نظر داشت که دستگاه قضایی سعودی براساس قوانین شریعت تنظیم شده و همان طور که ما به سنت ها، آداب ورسوم، قوانین و دین کشور انگلیس احترام می گذاریم، انتظار داریم که انگلیس نیز به ما احترام متقابل بگذارد.
محمد بن نواف همچنین ضمن انتقاد از ارتباط دادن ریاض با افراط گرایان، به مصاحبه اخیر تلویزیونی دیوید کامرون اشاره کرد که وی در آنجا اعلام کرده بود که خدمات اطلاعاتی و جاسوسی عربستان جان صدها تن را در انگلیس نجات داده است.
اما وی که برادرزاده ملک سلمان بوده و از سال 2005 میلادی تاکنون سفیر سعودی در لندن است، در این یادداشت مدعی است که خدمات اطلاعاتی ریاض تاکنون سبب نجات جان دست کم هزاران انگلیسی شده است.
دیلی تلگراف همچنین عنوان کرد که مناسبات تجاری و سیاسی میان انگلیس و عربستان سعودی همواره دو خط متفاوت را پی گرفته است.
این روزنامه افزود: در همین حال سازمان عفو بین الملل نیز کارزاری را، به منظور حمایت از «علی محمد النمر»( برادرزاده «باقر النمر» روحانی برجسته شیعه و فعال سیاسی این کشور) به راه انداخته است.
براساس گزارش های منتشرشده 'علی محمد النمر' در سال 2012 میلادی درحالی که 17 ساله و هنوز به سن قانونی نرسیده بود، به دلیل شرکت در تظاهرات ضد دولتی در استان شیعه نشین قطیف در منطقه شرقی عربستان، به دست نظامیان بازداشت و دادگاه سعودی حکم اعدام وی را در ماه 'می' (اردیبهشت/خرداد ) 2014 صادر کرد.
خانواده 'علی محمد' دلیل اصلی دستگیری فرزندشان و صدور حکم اعدام، را رابطه خویشاوندی وی با شیخ 'نمر باقر النمر' می دانند.
نهادهای حقوق بشری ازجمله کارشناسان مستقل کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز از عربستان خواسته اند تا حکم اعدام «علی محمد» را لغو کنند.
روزنامه دیلی تلگراف نوشت: درحالی که ‘مایکل گوو’ هفته گذشته اعلام کرد که قرارداد قضایی لندن با ریاض را سه هفته دیگر ملغی خواهد کرد، فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس نیز به مجلس عوام گفت که انتظار دارد حکم اعدام علی محمد النمر اجرا نشود.
این روزنامه نوشت: جرمی کوربین در نامه ای که ماه گذشته به دیوید کامرون نوشت، عنوان کرد: 'آیا شما اقدام وزارت دادگستری انگلیس را برای ارائه خدمات به دستگاه زندان عربستان متوقف نمی کنید؟ - دستگاه کثیفی که باید تصریح کنم، مسوول اعدام علی محمد باقر النمر خواهد بود.'
جرمی کوربین، سیاستمدار چپ گرا و نماینده پر سابقه مجلس عوام انگلیس از فعالان ضد جنگ و مدافع حقوق بشر است که بارها در مجامع و کنفرانس های حقوق بشری علیه رژیم عربستان و بحرین مواضع تندی را اعلام داشته است.
وی بارها اعلام کرده که دولت انگلیس از موارد ضد حقوق بشری در عربستان آگاه است اما به دلیل منافع اقتصادی اش با این کشور تعامل می کند.
'جرمی کوربین' رهبر حزب کارگر هفتم مهرماه گذشته نیز در جریان سخنرانی اش در اجلاس سراسر این حزب در برایتون، ضمن انتقاد شدید از عربستان و بحرین به دلیل نقض حقوق بشر، از دولت انگلیس خواسته بود که ضمن لغو این توافق، مانع از حکم اعدام 'علی محمد النمر' توسط سعودی ها شود.
«جرمی کوربین» همچنین در سخنانش از عربستان سعودی و بحرین به دلیل سرکوب شهروندانشان انتقاد کرد و از«دیوید کامرون» نخست وزیر کشورش خواست به «حمایت های بی چون وچرا» و 'چاپلوسانه ' از این دو کشور پایان دهد.
وی گفت: «ارائه چنین حمایت های چاپلوسانه و بی چون وچرا از رژیم هایی که تنها به دو نمونه از آنها اشاره کردم، به نفع امنیت ملی انگلیس نیست. رژیم های زیادی تحت حمایت (لندن) هستند ولی من تنها به عربستان و بحرین می توانم اشاره کنم. این دو کشور پادشاهی «علیه شهروندانشان سختگیری و حقوق و آزادی آنها را پایمال می کنند.»
به دنبال انتقادات شدید صورت گرفته علیه سعودی، نخست وزیری انگلیس 21مهرماه گذشته اعلام کرد که دولت محافظه کار دیوید کامرون از اجرای توافق جنجالی قضایی میان انگلستان و عربستان سعودی عقب نشینی کرده است.
اعلام عقب نشینی دولت انگلیس از این توافق قضایی، همچنین به دنبال خبرهای منتشرشده در رسانه های انگلیسی در مورد اعمال مجازات شلاق برای یک شهروند این کشور در عربستان سعودی به اتهام در اختیار داشتن مشروبات الکلی، صورت گرفت.
روزنامه تایمز نیز در همین ارتباط فاش کرده بود توافق جنجالی دستگاه های قضایی انگلیس و عربستان سعودی حتی سبب شکاف در کابینه دولت محافظه کار دیوید کامرون شده است.
این روزنامه نوشت که دو وزیر ارشد کابینه کامرون بر سر فرجام این توافق که در سال 2014 میلادی در چارچوب یک توافق همکاری قضایی توسط مقام های ارشد دادگستری انگلیس عربستان به امضا رسیده است، با یکدیگر به چالش برخاسته اند.
تایمز افزود: 'مایکل گوو' وزیر دادگستری انگلیس از سوی' فیلیپ هاموند' وزیر خارجه این کشور به دلیل درخواستش برای لغو این توافق، به 'ساده لوحی ' متهم شده است.
این روزنامه با اشاره به اعدام 175 نفر در عربستان در سال گذشته میلادی، نوشت: ' مایکل گوو ' خواهان عقب نشینی از این توافق بوده و معتقد است که دولت انگلیس نبایستی با رژیمی همکاری کند که ناقض حقوق بشر بوده و براساس برداشت تنگ نظرانه اش از قوانین اسلامی، اقدام به گردن زدن، سنگسار، به صلیب کشیدن و مجازات شلاق شهروندانش می کند.
تایمز افزود : اما 'فیلیپ هاموند' هشدار داده است که لغو این توافق به نفع منافع ملی انگلیس نبوده و سبب می شود که این کشور به عنوان یک متحد غیرقابل اعتماد به نظر برسد.
پیش ازاین نیز فعالان حقوق بشری از سکوت دولت انگلیس در قبال موارد نقض حقوق بشر در عربستان سعودی و حمایت هایش از افراط گرایان ، به دلیل منافع اقتصادی و ارتباط نزدیک سیاسی به شدت انتقاد کرده اند.
اروپام**1**ن*1552
ttp://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/saudiarabia/11954221/Saudi-ambassador-says-Jeremy-Corbyn-lacks-respect.html


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی