اخبار و تحلیل سیاست های کشورهای جهان

دراین وبلاگ به بررسی مسائل سیاسی دنیا می پردازیم

اخبار و تحلیل سیاست های کشورهای جهان

دراین وبلاگ به بررسی مسائل سیاسی دنیا می پردازیم

طبقه بندی موضوعی

آنکارا با آتش بازی کرد

سه شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۴، ۰۲:۵۰ ب.ظ

یادداشت/ هادی محمدی
آنکارا با آتش بازی کرد

آنچه به عنوان نتیجه قطعی انفجارهای ترکیه مطرح است اینکه حزب حاکم با ادامه حمایت از جریان‌های تکفیری- سلفی و یا القاعده و داعش امکان حفاظت از تروریست‌ها در عراق و سوریه را ندارد و سرازیر شدن آنها به داخل ترکیه، آغاز روزهای بد و خونین این کشور است که مردم ترکیه باید بهای آن را بپردازند.

خبرگزاری فارس: آنکارا با آتش بازی کرد

در انفجار استانبول هم از ابتدا روشن بود که یک روش و انگیزه و مدل داعشی پشت سر این سبک از آدم‌کشی است ولی مقامات دولتی بنا به مصالح حزبی و در آستانه انتخابات پارلمانی، دو حزب رقیب را متهم کردند و با اعتراف مقامات امنیتی معلوم شد که جریان تکفیری و داعشی، دست به این کشتار زده است.

سوال اول این است که آیا این پایان ماجرا است و با توجه به رخدادهای راهبردی در سوریه و آماده شدن تروریست‌ها در محورهای شمالی برای فرار به ترکیه، تکرار این حوادث خونین با 97 کشته و بیش از 180 زخمی متحمل نیست؟

تروریست‌های داعشی و القاعده نشان داده‌اند که یا در سوریه و عراق آدم‌کشی می‌کنند و یا از حامیان خود انتقام می‌گیرند. یعنی تا زمانی که حمایت از آنها در تمامی ابعاد ادامه دارد، این گروه‌های شیطانی به قتل و غارت و ویرانی در عراق و سوریه مشغولند و اگر کمترین سستی در حمایت از خود را احساس کنند، حامیان منطقه‌ای را هدف انتقام‌های خونین قرار می‌دهند. این منطق رفتاری را در حوادث چند سال قبل و اردوگاه نهرالبارد در جنوب طرابلس هم شاهد بودیم. در این اردوگاه، گروه‌های سلفی و مورد حمایت سعدحریری -که کمک‌های ماهانه از بانک مدیترانه متعلق به حریری دریافت می‌کردند- وقتی با توقف پرداخت منابع مالی روبرو شدند، به بانک حمله کردند و با کشته و زخمی شدن افراد ارتش، یک جنگ خونین را شعله‌ور کردند.

در ترکیه، مقامات حزب حاکم با امید به هدف‌های بلندپروازانه، سیاست ویرانی و قتل در سوریه را از طریق تروریست‌های تکفیری و القاعده پذیرفتند و طی 5 سال گذشته گوش خود را به تمامی نصایح مبنی بر اینکه این آتش‌افروزی و کشتار مردم، دامان شما را خواهد گرفت، بستند و مصرانه بر ادامه رویکرد خود پای فشردند. غافل از اینکه، «"هر کسی باد بکارد، طوفان درو خواهد کرد».

ترویست‌های داعش و القاعده (النصره و احرارالشام و ...) از ترکیه انتظار دارند، در مقابل حضور قدرتمند روسیه بایستد و اجازه نابود شدن تروریست‌ها را ندهند ولی نه تنها ترکیه، ناتو و آمریکا و کشورهای اصلی اروپایی هم، تمایلی برای ورود به این چالش راهبردی ندارند. لذا انفجار استانبول، یک اقدام هشداری از سوی تروریست‌هاست و مردم و تظاهرات مخالفین را هدف قرار داده تا دولت ترکیه را بیش از پیش در باتلاق سوریه و عراق وارد کنند.

تظاهرات روز دوشنبه از سوی مخالفین، با پلاکاردهای «دولت قاتل» پیام روشنی منعکس می‌کند و مردم و مخالفین در ترکیه، دولت را مسئول این خون‌ریزی دانسته و حتی برخی معتقدند، با هماهنگی دولت بوده است!!

آنچه روشن است اینکه این حادثه و تکرار و استمرار بعدی آن برای حزب حاکم در ترکیه بسیار پرهزینه خواهد بود و بر نتایج انتخابات اثرگذاری خواهد کرد و آنچه قطعی است اینکه حزب حاکم با ادامه حمایت از جریان‌های تکفیری- سلفی افراطی و یا القاعده و داعش امکان حفاظت از تروریست‌ها در عراق و سوریه را ندارد و سرازیر شدن آنها به داخل ترکیه، آغاز روزهای بد و خونین است که مردم ترکیه، بهاء و هزینه این ماجراجویی‌ها را خواهند پرداخت.

  • ۹۴/۰۷/۲۱
  • amirreza mahabadi

آتش

آنکارا

اخبار

بازی

روز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی