اخبار و تحلیل سیاست های کشورهای جهان

دراین وبلاگ به بررسی مسائل سیاسی دنیا می پردازیم

اخبار و تحلیل سیاست های کشورهای جهان

دراین وبلاگ به بررسی مسائل سیاسی دنیا می پردازیم

طبقه بندی موضوعی
نشست بین المللی وین با حضور ایران برای حل بحران سوریه در حالی به پایان رسید و ادامه آن به 2 هفته بعد موکول شد که حواشی جالب توجهی داشت.
به گزارش نامه نیوز، نمایندگان و وزرای خارجه 17 کشور و سازمان روزهای پنجشنبه و جمعه در شهر وین، پایتخت اتریش برای نخستین بار با حضور ایران گردهم آمدند تا بر سر یک میز مشترک درباره بحران سوریه به شور و بحث بنشینند تا شاید راهی برای برون رفت از بحران 5 ساله سوریه پیدا کنند. بحرانی با با بیش از 250 هزار کشته و بیش از 10 میلیون آواره.

وزرای خارجه روسیه، عربستان، آمریکا و ترکیه و نمایندگان سازمان ملل و اتحادیه اروپا از جمله دیگر حاضران در این نشست بودند.

رسانه های خارجی اما تنها چند ساعت پس از پایان این نشست با انتشار گزارش هایی به حواشی این جلسه 2 روزه پرداختند.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در بخشی از گزارش خود از مذاکرات روز گذشته وین درباره سوریه به بحث های جدی و تندی اشاره می کند که میان وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی درگرفته است.

این روزنامه می نویسد: «داغ ترین مباحثات، میان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و عادل الجبیر، همتای سعودی وی در گرفت. هر دوی آن ها تحصیل کرده آمریکا هستند؛ ظریف در دانشگاه دِنور درس خوانده و جبیر در دانشگاه جرج تاون. همچنین هر دوی آنها ارتباطات عمیقی با ساختار حکومت آمریکا دارند. با این حال، تا همین چند روز پیش، سعودی ها از نشستن پای یک میز با ایرانی ها خودداری می کردند».

یک مقام آمریکایی می گوید، بخش اعظمی از مذاکرات دیروز، به گله گذاری و اتهام زنی ظریف و جبیر به یکدیگر گذشته است. به گفته این مقام، همین امر سبب شد جان کری، وزیر خارجه آمریکا تلاش کند آن ها را به پذیرش اصول کلی یک توافق متقاعد سازد.

در همین رابطه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان پس از بازگشت از وین در جمع خبرنگاران درباره مباحثاتی که بر سر میز مذاکره با دیگر اطراف حاضر درباره سوریه انجام گرفته بود، گفت: درباره سوریه بحث‌های بسیار صریحی انجام شد و گروهی از شرکت کنندگان تلاش داشتند که باید راجع به آقای بشار اسد تصمیم گیری شود.

ظریف با اشاره به این‌که «ما چند نکته را در این جلسه تصحیح کردیم که در بیانیه نهایی نیز آمده است» گفت: اول اینکه ما گفتیم که طرف‌های موضوع سوریه، مردم سوریه هستند و ما طرف و موضوع سوریه نیستیم، ما کسانی هستیم که در این جلسه جمع شده‌ایم برای اینکه کمک کنیم و تسهیل کنیم اجرای راه حل سیاسی برای سوریه را و طرف دعوای سوریه مردم سوریه هستند.

وی افزود: البته اختلاف نظر اساسی هنوز هست و یک گروهی در این جمع از اول مبنای کار سیاسی خود را بر آن گذاشتند که آقای اسد نباید باشد و ما هم گفتیم که این تصمیمی است که باید مردم سوریه بگیرند و به آن تاکید کردیم.

اما وجه تمایز این نشست بین المللی با دیگر نشست هایی که تاکنون درباره سوریه برگزار شده بود حضور ایران بود که این موضوع نیز به طور ویژه مورد توجه رسانه های خارجی قرار گرفته بود.

سایت روزنامه یو اس ای تودی آمریکا حضور ایران در وین را موجب افزایش قدرت این کشور عنوان کرد و نوشت: با توجه به پیچیده بودن بحران سوریه و سیاست خارجی آمریکا در منطقه، اجازه دادن به ایران برای مشارکت در تعیین سرنوشت سوریه، تنها به افزایش قدرت منطقه ای تهران منجر می شود.

هافینگتون پست نیز در مقاله ای به قلم موسویان مذاکره کننده ارشد سابق ایران نوشت که اگر عربستان تاکنون پیشنهادات ایران برای تعامل و گفت وگو را رد کرده است به این دلیل بوده که معتقد بود ایران دست برتر را در منطقه در اختیار دارد.

  • ۹۴/۰۸/۱۰
  • amirreza mahabadi

سوریه

ظریف

کری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی