اخبار و تحلیل سیاست های کشورهای جهان

دراین وبلاگ به بررسی مسائل سیاسی دنیا می پردازیم

اخبار و تحلیل سیاست های کشورهای جهان

دراین وبلاگ به بررسی مسائل سیاسی دنیا می پردازیم

طبقه بندی موضوعی
ایران و عربستان سعود نخستین مذاکرات منطقه ای خود را در وین بر سر بحران سوریه تجربه می کنند.
به گزارش نامه نیوز، سید حسین موسویان، مذاکره کننده سابق ایران در مقاله ای در روزنامه هافینگتن پست می نویسد: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از ابتدای آگوست سال 2013 میلادی و همزمان با در اختیار گرفتن قدرت در این کشور چندین پیشنهاد را به عربستان سعودی ارائه کرد و تلاش کرد روابط میان دو کشور را که پس از سرنگونی صدام حسین در عراق در سال 2003 خصمانه شده بود و به سمت روابط خطرناک پیش می رفت را ترمیم بخشد.

روحانی که بلافاصله پس از انتخاب به سمت ریاست جمهوری ایران خواستار روابط بهتر با عربستان سعودی شده بود نخستین کمک دیپلماتیک خود به عربستان سعودی را در برهه حساسی صورت داد. وی بلافاصله پس از دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق موقت هسته ای در سال 2013 محمد جواد ظریف، وزیر خارجه اش را برای دیدار از چند کشور حاشیه خلیج فارس اعزام کرد.

ظریف در آن زمان عنوان کرد: معتقدم که روابط ما با عربستان سعودی باید گسترش پیدا کند چرا که از باور ما عربستان سعودی یک کشور بسیار مهم در منطقه و جهان اسلام است. معدقدیم که ایران و عربستان سعودی باید با یکدیگر همکاری کنند تا صلح و ثبات را در منطقه گسترش دهند.

روحانی علاوه بر این اقدام تلاش های متعدد دیگری نیز برای تنش زدایی میان دو کشور انجام داد: حسین امیرعبداللهیان در آگوست سال 2014 از ریاض دیدار کرد، ظریف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با همتای سعودی خود دیدار کرد و وزیر خارجه ایران برای شرکت در مراسم تشییع جنازه پادشاه پیشین عربستان در ژانویه سال 2015 به این کشور سفر کرد.

پادشاه جدید عربستان پس از چندی، سفیر این کشور در آمریکا را به عنوان وزیر جدید خارجه عربستان سعودی انتخاب کرد و ظریف نیز به وی تبریک گفت و اعلام کرد که امیدوار است که روابط میان جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی ارتقا یابد.

عربستان اما از جانب خود تمامی تلاش های ایران برای تعامل میان دو کشور را رد کرد. برای اطمینان یافتن از این موضوع، به طور مثال باید گفت که دولت عربستان سعودی دست از ارائه پیشنهادهای ساختگی برای بهبود روابط دو کشور به عنوان پیش شرط برنداشته است و پیش شرط های بی معنی مانند اینکه ایران باید دست از دخالت در امور داخلی کشورهای عربی بردارد، را بر سر راه تعامل دو کشور قرار می دهد.

واقعیت تاسف برانگیز اما این است که عربستان سعودی از زمان روی کار آمدن پادشاه جدید رویکرد مقابله جویانه خود را در قبال ایران  تشدید کرده است. یک کارشناس اندیشکده بروکینگز در این باره می گوید: رهبران عربستان سعودی کمپین دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی تهاجمی تری را با دو هدف به حاشیه راندن ایران و گسترش جاه طلبی های خود در گسترش سلطه بر منطقه را به راه انداخته اند.

دلایل متعددی برای چرایی آماده نبودن عرستان برای انجام مذاکرات جدی با ایران در شرایط کنونی وجود دارد. نخستین دلیل این است که پسر بی پروای پادشاه عربستان سعودی، محمد بن سلمان در حال مبارزه برای قدرت و حرکت در مسیر جانشینی پدر است. جنگ عربستان در یمن تا اندازه زیادی طراحی وی بوده است.

یکی از اعضای خاندان آل سعود در عربستان نیز در این باره به من گفت: عربستان سعودی نمیخواهد با ایران بر سر یک میز بنشیند چرا که معتقد هستند ایران دست برتر را در منطقه در اختیار دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی