اخبار و تحلیل سیاست های کشورهای جهان

دراین وبلاگ به بررسی مسائل سیاسی دنیا می پردازیم

اخبار و تحلیل سیاست های کشورهای جهان

دراین وبلاگ به بررسی مسائل سیاسی دنیا می پردازیم

طبقه بندی موضوعی

نتانیاهو تسلیم شد

دوشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۴، ۰۵:۰۴ ب.ظ
هفته‌ها درگیری خونین در بیت‌المقدس که سراسر سرزمین‌های اشغالی فلسطین را در‌برگرفت و صهیونیست‌ها را به پناه گرفتن پشت دیوار واداشت، سرانجام به موضع‌گیری از سوی بنیامین نتانیاهو منجر شد که می‌تواند پیروزی برای فلسطینی‌ها باشد.
به گزارش مشرق، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بعد از مذاکره با آمریکا و اردن، متعهد شد که کاری برای تقسیم مسجد‌الاقصی و تغییر وضعیت این مکان مقدس انجام ندهد و به موقعیت قبلی آن احترام بگذارد. براساس بیانیه‌ای که دیروز از سوی دفتر نتانیاهو منتشر شده، از نظر تل‌آویو مسلمانان تنها حق عبادت و نماز در مسجد‌الاقصی را دارند و افراد دیگر (اینجا منظور یهودیان است) تنها می‌توانند از این مکان بازدید کنند.

2‌ماه پیش همزمان با اعیاد یهودیان، گروهی از صهیونیست‌های تندرو با حمایت نظامیان رژیم صهیونیستی و پلیس این رژیم وارد محوطه مسجد‌الاقصی شدند. این اقدام با واکنش شدید نمازگزاران روبه‌روشد. این رویداد آغاز چندین هفته درگیری بود که این بار با دفعات قبل فرق می‌کرد. فلسطینی‌های معترض این بار به هر وسیله‌ای ازجمله سنگ و سلاح سرد دست به حمله علیه شهرک‌نشینان و صهیونیست‌‌ها زدند.

حملاتی که این رژیم را به وحشت انداخت و برای نخستین‌بار ارتش برای حفاظت از شهروندان یهودی به خیابان‌ها آمد. این حملات البته به اندازه یک‌دهم تلفات فلسطینی‌ها، از میان اسرائیلی‌ها کشته گرفت. حملات فلسطینی‌ها به کشته شدن حدود 5یهودی طی هفته‌های گذشته منجر شد. اما در همین مدت، حدود 45فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان رژیم صهیونیستی جانشان را از دست دادند. همچنین بیش از 1500فلسطینی هم مجروح شدند.

فلسطینی‌ها این اقدامات صهیونیست‌های تندرو را با حمایت دولت این رژیم و سازمان‌یافته می‌دانند. این ادعایی است که طرف‌های دیگر ازجمله دولت اردن که از نظر حقوقی و در چارچوب قوانین بین‌المللی مسئول اداره مسجد‌الاقصی است هم تأیید کرده‌است. با این حال نتانیاهو در دیدار اخیرش با جان کری وزیرخارجه آمریکا، فلسطینی‌ها را به دروغ‌گویی متهم کرد. او گفت که دولت خودگردان فلسطین و شخص محمود عباس رئیس این دولت دروغ می‌گوید که اسرائیل قصد بر هم زدن وضعیت مسجد‌الاقصی را دارد.

اما وقتی کسی حرف نتانیاهو را باور نکرد، او تحت فشار قبول کرد که دوربین‌هایی در مسجد‌الاقصی کار گذاشته شود تا تحرکات صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها را در این محوطه ثبت کند. اما وقتی حتی این تلاش هم از سوی جامعه جهانی بی‌اعتماد به اسرائیل، کافی تلقی نشد، او دیروز بیانیه مکتوبی منتشر کرد که در حکم نوعی تعهد درباره مسجد‌الاقصی است. برخی منابع عربی گفته‌اند که نتانیاهو مجبور شده تعهداتی هم درباره توقف شهرک‌سازی‌ها در بیت‌المقدس بدهد.

در ماه‌های اخیر مجوزهای تازه‌ای برای ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین جدید در بیت‌المقدس شرقی توسط دولت نتانیاهو صادر شده‌است. این اقدام حتی با واکنش حامیان غربی اسرائیل در واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی مواجه شده‌است. اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را در این زمینه علیه شهرک‌نشینان یهودی اعمال کرده‌است. تحریم‌هایی که دولت نتانیاهو آن را نوعی جنگ اقتصادی خوانده‌است. ناامیدی دولت خودگردان فلسطین از ادامه مذاکره با رژیم صهیونیستی و اعلام پایان این مذاکرات در کنار انتفاضه‌ای که طی هفته‌های اخیر در جریان بوده‌است، نتانیاهو را فعلا مجبور به کوتاه آمدن کرده‌است.
  • ۹۴/۰۸/۰۴
  • amirreza mahabadi

اسرائیل

تسلیم

شد

نتانیاهو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی