اخبار و تحلیل سیاست های کشورهای جهان

دراین وبلاگ به بررسی مسائل سیاسی دنیا می پردازیم

اخبار و تحلیل سیاست های کشورهای جهان

دراین وبلاگ به بررسی مسائل سیاسی دنیا می پردازیم

طبقه بندی موضوعی

ایران برای اوراق کردن عجله دارد!

چهارشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۴، ۰۵:۳۶ ب.ظ
محافل غربی می‌گویند طبق برجام، هیچ روزی برای اجرای این توافق مشخص نشده و هر چند ایران برای لغو تحریم‌ها عجله دارد، اما انجام تعهدات فنی ایران زمان‌بر است و به وقت نیازمند است.

 

به گزارش افکارخبر، شبکه تلویزیونی فرانس 24 در این زمینه گزارش داد: زمان مشخصی برای برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران مشخص نشده است. پس از گذشت 90 روز از امضای توافق وین بین ایران و 6 قدرت جهانی در 14 ژوییه (23 تیر)، روز یکشنبه به عنوان «روز تصویب»  بود اما زمان اجرای تعهدات غرب معلوم نیست. مقامات غربی می‌گویند این زمان می‌تواند تا 6 ماه دیگر باشد چرا که ایران برای پرداختن به این تعهدات به چنین زمانی نیاز دارد.

روزنامه یو‌اس‌ای‌تو‌دی نیز در گزارش مشابهی نوشت: برای روز اجرای تعهدات غرب در برجام تاریخی مشخص نشده و تنها ملاک گزارش آژانس از انجام بالغ بر 10 تعهد ایران است.

در همین حال جو سیرینسیونه کارشناس بنیاد پلاوشرز به صدای آمریکا گفت: امروز در وضعیت بسیار پیچیده‌تری نسبت به زمان مذاکرات هستیم زیرا ایران در شرف دست زدن به کاری است که تعداد بسیار اندکی از کشورهای جهان تاکنون به آن مبادرت ورزیده‌اند.

صدای آمریکا گفت: مقام‌های ایران ابراز امیدواری کرده‌اند که ظرف دو ماه گام‌های لازم برای اجرایی شدن توافق را بردارند، اما منابع غربی چنین برآوردی را خوشبینانه می‌دانند و معتقدند انجام تعهدات ایران بیش از دو ماه زمان می‌برد.

«جو سیرینسیونه» در پاسخ به این پرسش که «نظر شما در مورد این برنامه زمان‌بندی چیست؟» گفت: ایرانی‌ها خیلی باید خوشبین باشند که فکر کنند می‌توانند همه این کارها را در ظرف دو ماه انجام دهند، من هیچ کارشناس آمریکایی را نمی‌شناسم که گفته باشد این کار ممکن است، قطعا کسی در داخل دولت آمریکا چنین فکری را نمی‌کند.

وی افزود: حرکات بسیاری باید انجام بگیرد، حتی از نظر فیزیکی نقل و انتقال دستگاه‌ها و سانتریفیوژها همه اینها زمان زیادی می‌برد، ما داریم  صحبت از هزارها سانتریفیوژ می‌کنیم و دستگاه‌های مرکزی راکتور تولیدکننده پلوتونیوم.

او ادامه داد: حمل و نقل این همه دستگاه‌های ظریف عمل بسیار حساسی است که باید با دقت و درستی انجام گیرد، من فکر نمی‌کنم بشود در این کار تعجیل کرد.

این کارشناس افزود: آنچه که کار را پیچیده‌تر نیز می‌کند خارج کردن چیزی در حدود 10 هزار تن اورانیوم با غنای کم از کشور است، این فرآیند ساده‌ای نیست، ایران تاکنون دست به چنین کاری در این ابعاد نزده است.

سیرینسیونه گفت: کشوری هم که به احتمال زیاد قرار است این مواد را تحویل بگیرد یعنی روسیه اصرار بر نمونه‌برداری خواهد کرد و خواستار رعایت اقدامات ایمنی مناسب خواهد شد، بنابراین دو ماه بسیار خوشبیانه است. شاید ژانویه یا فوریه موعد واقع‌بینانه‌تری باشد.

جو سیرینسیونه ادامه داد: ما در حال ورود به دوره بسیار پیچیده‌ و بغرنجی هستیم، اگر شما قبلا فکر  می‌کردید که مذاکرات عمل پیچیده‌ای است امروز در وضعیت بسیار پیچیده‌تری هستیم زیرا ایران در شرف دست زدن به کاری است که تعداد بسیار اندکی از کشورهای جهان تاکنون به آن مبادرت ورزیده‌اند، یک مجموعه اتمی را که میلیارد‌ها دلار و بیش از یک دهه صرف ایجاد آن کرده بودند حالا بخواهند از هم بازش کنند.

وی افزود: حال ما می‌خواهیم مطمئن شویم که این کار به درستی انجام می‌پذیرد و به شیوه‌ای انجام می‌شود که مطابق با اصول محکم، استوار و مکتوبی است که در نتیجه مذاکرات به دست آمد.
  • ۹۴/۰۷/۲۹
  • amirreza mahabadi

ارواق

ایران

عجله

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی