اخبار و تحلیل سیاست های کشورهای جهان

دراین وبلاگ به بررسی مسائل سیاسی دنیا می پردازیم

اخبار و تحلیل سیاست های کشورهای جهان

دراین وبلاگ به بررسی مسائل سیاسی دنیا می پردازیم

طبقه بندی موضوعی




گزارش/

صعود مجری عزیزکرده روحانی با نردبام حاشیه‌سازی

مجری عزیزکرده روحانی این روزها با اجرای برنامه اینترنتی «دید در شب» می‌کوشد تا با جنجال و حاشیه‌سازی دوباره خود را به تیتر رسانه‌ها تبدیل کند.

گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، با گذشت چند سالی که دیگر تصویری از او دیده نمی‌شد برای اولین بار در سال 90 از یک شبکه ماهواره‌ای سر درآورد. او مجری برنامه «شب شما بخیر» در شبکه ماهواره‌ای ایرانیان بود. شبکه ایرانیان شبکه‌ای خصوصی به زبان فارسی بر روی ماهواره هاتبرد بود. این شبکه به ارائه آثار مجاز خواننده‌های داخل ایران می‌پرداخت. مجوز این شبکه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت مشروط صادر شده‌بود اما با لغو این مجوز این شبکه تعطیل شد. دفتر این شبکه در تهران قرار داشت.« مهدی خزعلی» ادعا می‌کرد این شبکه در واقع متعلق به برادر وی علیرضا خزعلی بوده است.

 

 

رضا رشید پور که به نظر می‌رسید قصد بازگشت به تلویزیون ایران را ندارد در دوران انتخابات 92 به ایران بازگشت. او تا خرداد ۱۳۹۲ کمتر در برنامه‌ها به عنوان مجری ظاهر می‌شد، تا این که در هیجدهم خرداد ۱۳۹۲ با حضور در همایش انتخاباتی حسن روحانی، اجرای برنامه را بر عهده گرفت. در این همایش بیش از ۵۰ هزار نفر حضور داشتند. رشید پور همچنین در جریان سفر حسن روحانی به مشهد و اصفهان و سیستان و بلوچستان همراه با وی بوده و اجرای مراسم را بر عهده گرفت.

 

 

 

 

در شبکه نسیم برنامه طنزی را شروع کرد به نام "عینک آفتابی". برنامه‌ای که در همراهی مخاطب توفیقی نداشت. اما این روزها شاهد اجرای یک برنامه جدید در آنتنی جدید از وی هستیم. برنامه "دید در شب" که چند هفته ایست در آپارات پخش می‌شود، به دنبال آن است تا نسخه فارسی همان "hard talk" باشد.

 

آنچه واضح است رضا رشید پور این بار فضای مجازی را برای پخش برنامه جدید خود انتخاب کرده است تا بتواند پا را فراتر از چهارچوب‌های رسانه ملی گذارد. به نظر می‌رسد وی سعی دارد تا با پرداختن به حواشی، مخاطبی را که طی سال‌های گذشته ازدست‌داده است دوباره به دست آورد. برنامه "دید در شب" سعی دارد با ورود به حاشیه فضایی را پیش روی مخاطب ترسیم کند که تا امروز کمتر دیده است.

 

دعوت از مهمان‌های خاص و البته پرحاشیه‌ای چون" امیر تتلو" که تاکنون به‌عنوان یک خواننده زیرزمینی شناخته‌شده است، ورود به سؤالاتی که اصولاً در رسانه ملی نمی‌توان به آن‌ها پرداخت بن‌مایه این برنامه را تشکیل می‌دهد.

 

 

 

یکی از حقوقی که برای مصاحبه‌شونده مطرح است حفظ حریم خصوصی است. این بدان معنی است که مصاحبه کنند حق ندارد هر سؤالی را که دوست دارد از مصاحبه‌شونده بپرسد. حال‌ آنکه بنای این برنامه بر همین موضوع گذاشته‌شده است. مجری برنامه از ابتدای برنامه سعی دارد تا با سؤالاتش طرف مقابل را عصبانی کند. دماسنجی که در گوشه تصویر قرار دارد میزان عصبانیت مصاحبه‌شونده را نشان می‌دهد و همه تلاش مجری رساندن این دماسنج به محدوده قرمز است.

 

وقتی‌که "امیر تتلو" خود را فرزند طلاق معرفی می‌کند با تشویق‌های مکرر مجری برنامه مواجه می‌شویم. تشویقی که نشان‌دهنده ذوق‌زدگی مجری برنامه از نفوذ تا عمق حریم شخصی مهمان است. طبیعتاً در ادامه هر مهمانی مجری را تا عمق زندگی شخصی خود نبرد، از طرف مجری و مخاطب متهم به‌دروغ گویی خواهد شد.

 

خطای دیگری که عمداً و یا سهواً در این برنامه وجود دارد سؤال نظرسنجی برنامه است. در پایان هر برنامه از مخاطبان خواسته می‌شود که بگویند مصاحبه‌شونده چقدر صادقانه پاسخ داده است. خطایی که در این پرسش وجود دارد برابر کردن تلویحی عصبانیت فرد با دروغ گفتن اوست. گویی کارشناسان برنامه به‌جای این‌که فرد را دروغ‌گو اعلام کنند او را عصبانی معرفی می‌کنند و وظیفه برابر کردن این عصبانیت با دروغ‌گویی را بر عهده مخاطب می‌گذارند. بدیهی است که سؤال منطقی نظرسنجی باید در مورد عصبانیت فرد بپرسد.

 

در ادامه باید گفت جای سؤال است که آیا می‌توان گفت که در این برنامه همان سؤال‌هایی مطرح می‌شود که باید پرسیده شود یا خیر؟ به نظر می‌رسد هنوز هم چهارچوب‌هایی وجود دارد که مجری برنامه در آن‌ها فکر می‌کند و سؤالات اصلی را از مخاطب خود نمی‌پرسد. شاید بتوان گفت عبور از خط قرمزها که به‌عنوان شعار این برنامه مطرح‌شده است برنامه را به سمت برنامه‌ای زرد می‌برد. سؤالات حاشیه‌ای که اصولاً خیلی هم اهمیت ندارند پرسیده می‌شوند و سؤالات اصلی همچنان باقی است. 

 

در پایان باید گفت هرچند که مجری این برنامه برای پخش چنین برنامه‌ای از صداوسیما ابراز اشتیاق می‌کند، اما خود نیز می‌داند که چنین موضوعی محقق نخواهد شد. بلکه این برنامه را می‌توان آخرین تلاش‌های رضا رشید پور برای بازگشت به صداوسیما با مخاطب قبلی خود دانست.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی