اخبار و تحلیل سیاست های کشورهای جهان

دراین وبلاگ به بررسی مسائل سیاسی دنیا می پردازیم

اخبار و تحلیل سیاست های کشورهای جهان

دراین وبلاگ به بررسی مسائل سیاسی دنیا می پردازیم

طبقه بندی موضوعی
سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - روزنامه شرق در یادداشتی به قلم غلامعلی رجایی نوشت: دوشنبه این هفته، روز متفاوتی در دیدارهای روزانه آیت‌الله هاشمی بود. ملاقات نزدیک ظهر با خانواده‌ سه شهید و چهارجانباز به‌نام زمانی از شیراز بود. حاجیه خانم همدم زمانی مادر شهدا، خطاب به ایشان گفت: آقای هاشمی، سال‌ها بود دلم می‌خواست شما را از نزدیک ببینم که فرمانده فرزندان شهید من بودید. به‌دلیل ناملایماتی که در ١٠ سال گذشته بر شما رفت، ما گریه کردیم. دلمان می‌خواست خدمت شما برسیم و بگوییم ما شما را می‌شناسیم. یار نزدیک امام بودید. الان هم دلسوزان نظام و انقلاب شما را خوب می‌شناسند. صبر، استقامت و مدیریت شما برای ما درس بود که در همه شرایط به داد انقلاب رسیده‌اید. بعد از امام، صحبت‌ها و موضع‌گیری‌های شما به بچه‌های انقلاب امید می‌داد.

در ملاقات دیگری آقای یان الیاسون، قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل متحد به دیدار آقای هاشمی آمد دیداری متفاوت، سنگین و جدی که حقیقتا به‌کلی با دیدارهای دیپلماتیک در این مدت تفاوت داشت. الیاسون که معلوم بود برای جلب کمک و برای برون‌رفت منطقه از شر تروریست‌ها به منطقه و از جمله ایران سفر کرده ‌گفت، پس از ایران عازم ترکیه است. از سفرش به ایران در اوایل جنگ به همراه آقای اولاف پالمه، دبیرکل وقت سازمان ملل- که مثل خود او اهل سوئد بود و در استکهلم ترور شد- سخن گفت و از دیدارشان با آقای شهیدبهشتی گفت که آیت‌الله بهشتی در ابتدای دیدارمان با او از ما سؤال کرد چه کسانی از شما می‌توانند آلمانی حرف بزنند. گفتیم من و اولاف پالمه ما را به کناری کشید و با ما به زبان آلمانی مذاکره کرد. بعد با تأسف می‌گفت یک هفته بعد شنیدم که ایشان ترور شده است. تا این را گفت آقای هاشمی با لبخند معنی داری به او گفت همین تروریست‌هایی که ایشان و عده‌ای دیگر را در حزب جمهوری اسلامی به شهادت رساندند اکنون در کشورهای شما در اروپا مورد حمایت قرار دارند و اجتماعات برگزار می‌کنند! وی افزود: همین‌ها وقتی جنگ شد به‌عنوان ستون پنجم عراق علیه ملت‌شان جاسوسی می‌کردند. الیاسون با شنیدن این نقد از سوی هاشمی سری به علامت تأسف و تأیید تکان داد.

آقای هاشمی در بخشی از سخنانش تحلیلی درباره رشد و گسترش تروریسم در جهان و منطقه ارائه کرد که الیاسون به دقت گوش داد و طی این دیدار مهم دوبار گفت من خیلی از حرف‌های شما استفاده کردم و یاد گرفتم. آقای هاشمی در آخر هم با لحنی جدی به او گفت، شما باید حتما کاری بکنید. دارد دیر می‌شود. آقای هاشمی هم نقد و نقبی به ساختار سازمان ملل زد و گفت باید برای این وضعیت فکری بکنید، شما می‌توانید برای دنیا خیلی کار بکنید ولی عملا در اجرا دست‌تان بسته است و بعد با لبخند گفتند از آن‌طرف هم وقتی می‌خواهید تصمیم درستی را که گرفته‌اید اجرا کنید با وجود داشتن ٢٠٠ کشور عضو، شش کشور که حق وتو دارند جلوی اقدام‌تان را می‌گیرند. حقی که از قدیم بوده و لزومی ندارد الان باشد و باید برای برداشتنش فکری کرد. الیاسون در هر دو نقد هاشمی از سازمان ملل سری به علامت تأیید و تأسف تکان داد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی